Dobrodošli na internetnih straneh wellness-revije Moja kopalnica! >> prijavite se na newsletter

Kaj je savna?


Savna, edina finska beseda v angleškem slovarju (verjetno tudi v marsikaterem drugem), beseda pomeni kopel in prostor za kopel.
Savna je najboljše globinsko čiščenje, ki ga lahko privoščite svojemu telesu. Vročina razširi pore na koži in s potenjem se izločijo prah, odmrla koža, umazanija, ostanki ličil in odvečen loj. Zaradi pospešenega bitja srca, se poveča cirkulacija krvi in koža se dobro prekrvavi in postane rožnata. Pospeši se tudi delovanje ledvic, ki izločijo strupene in odpadne snovi. Savna zelo dobro učinkuje na zdravje, saj pregretje telesa poveča imunsko odpornost.

05. oktober 2012

Za koga savna ni priporočljiva?

  • V savno naj ne hodijo tisti, ki imajo težave s srcem, so srčni bolniki ali imajo visok krvni pritisk. savna bi v tem primeru prej škodovala, kot koristila.
  • Savne naj se izogibajo tudi tisti, ki imajo rosaceo (razširjene žilice na obrazu). V savni si žilice še bolj razširite, saj se kasneje ne morejo več zožiti.
  • Savnanje odsvetujemo vsem, ki imajo resne zdravstvene težave (motnje krvnega pretoka – previsok ali prenizek krvni tlak, okvare srca in ožilja, tuberkolozo, epilepsijo, raka, kožne bolezni, virozo, gripo, ipd.).
  • Otrokom do 12 leta starosti je vstop dovoljen le v spremstvu staršev ali skrbnikov, ki za njih odgovarjajo odškodninsko, materialno in osebno.
  • Vinjenim osebam vstop ni dovoljen.
  • Po prostorih hodite počasi in previdno, ker so tla mokra in spolzka.

Prvič v savno

  • Pred in po savnanju redno pijte, najbolje mineralno vodo.
  • V savno pridite čisti, še bolje je, da si pred vstopom privoščite prho.
  • Pazite, da telo dobro obrišete, da bo koža popolnoma suha. Vodne kapljice na koži namreč preprečujejo potenje, ki je zelo pomembno, saj izpareli znoj ohlaja kožo in le tako lahko prenašamo visoke temperature.
  • Pred vstopom v savno si v kotličku s toplo vodo segrejte noge. Mrzle noge bi povzročile, da bi se celotno telo prepočasi segrevalo.
  • V savni ostanite le toliko časa, dokler vam telo ne začne sporočati, da je dovolj, pa čeprav ste v savni le pet minut.
  • Če ste v savni ležali, preden vstanete še malo posedite, da se vam nebi zvrtelo v glavi, ko bi vstali.
  • Ko pridete iz savne se dobro ohladite. Še boljše kot včasih nehigienski bazenček je hladna prha. Hladen curek naj zajame tudi obraz in tilnik. To je zelo pomembno, saj bi drugače lahko prišlo do zastoja toplote.
  • V savni ponovite postopek največ trikrat zapored, vmes pa počakajte vsaj toliko časa, kot ste ga prej prebili v savni.
  • Po odhodu iz savne pol ure počivajte, da se izravna temperatura v telesu.
  • Uživanje sadja pomaga pri normaliziranju nivoja kalcija.
  • Izgubo magnezija nadomestimo z zeleno listnato zelenjavo.
  • Prhanje ali kopel pred savnanjem lahko povzroči intenzivnejše znojenje.
  • Uporabljajte najmanj dve brisači: na eni boste sedeli, drugo pa imejte pod nogami, da preprečite kapljanje znoja po tleh. Za brisanje znoja uporabljajte tretjo prisačo.
  • Pri prvih znakih prehlada ali gripe lahko več savnanj okrepi odpornost in omeji razmnoževanje virusov.

Glede na količino vlage ločimo savne v štiri skupine

Suha savna

  • temperatura v savni je med 70 in 100 °C
  • vlažnost zraka pa do 10% relativne vlažnosti

Vlažna savna

  • temperatura v savni je med 70 in 90 °C
  • relativna vlažnost pa 25 do 35%, ki jo dosežemo s polivanjem pregretih kamnov v peči savne z vodo

Parna in zeliščna savna

  • temperatura v savni je med 45 in 65 °C
  • relativna vlažnost pa med 40 in 65%

Infrardeča savna

  • temperatura v savni je med 50 – 60 °C

Savna in riziko

Savna se lahko vsakdo razen resno bolanih ljudi. Na finskem se v savni okopajo vsaj občasno, če že ne redno. Kopajo se lahko tudi nosečnice, ter dojenčki od starosti nekaj mesecev naprej. Tudi zgornja starostna meja ni določena.

Kakorkoli, savnanje ni priporočljivo za ponesrečene in paciente, ki trpijo za akutnimi vnetji. Tisti z nalezljivimi boleznimi pa se lahko kopajo le v svojih privatnih savnah.

Visoko vročino, predolgo savnanje, prehladno ali preveč ekstremno ohlajanje in še posebej alkohol, pripomorejo k obremenitvam krvnega obtoka. Zdravo srce prenese takšen napor, a za šibko srce lahko pomeni prevelik in zato nevaren napor.

Posplošeno, savna ustreza vsakomur, ki s ezaveda svojih omejitev. Omejuje tako psihični kot fizični stres. Bolečina in napetosti v mišicah in sklepih zbledi in zato mnogim savna pomeni zagotovilo za dober nočni spanec.

Savna lahko pomeni tudi kozmetično nego. Krvni obtok je povečan, kar pomeni tudi boljšo prekrvavitev kože.

Pospešeno znojenje je pomembno za izločanje soli in strupenih snovi iz telesa, kot tudi za čiščenje por. Tudi povrhnjica se lažje in hitreje obnavlja, ker se poroženela oz. odmrla koža hitreje odstrani.

Ni nikakršnih pravil, ki bi določala kako pogosto se sme uporabljati savno. Finci se ponavadi savnajo enkrat do dvakrat tedensko. Tudi vsakodnevno savnanje ne škodi, če se pri tem dobro počutimo. Paziti pa moramo, da se naša koža ne izsuši preveč. Ne smemo pretiravati z uporabo mila in šamponov.

V obrambo ugleda savne

Za Fince je savna sveta. Že od nekdaj so svoje otroke učili, da se morajo v savni vesti kot bi bili v cerkvi. Spolnost, hrupnost in drugo nespodobno obnašanje v savni nikoli ni imelo mesta. Na finskem se moški in ženske kopajo v savni skupaj le v domačih savnah, v srednji Evropi, pa so običajne mešane savne, zato je spodobno vedenje še bolj pomembno.

Skrb za našo dušo in telo

Nekateri ljudje trdno verjamejo, da je bil primarni namen savne segreti telo. Savnanje lahko prepreči prehlad, omehča mišice in omili bolečino, izčrpanje in depresijo.
Osnovni ritual savnanja je tak kot je vedno bil.: segrevanje, potenje, inhaliranje, umivanje in hlajenje. Hlajenje danes pogosto vključuje plavanje. Mnogi ljudje se radi ohladijo na odprtem zraku, nekateri najpogumnejši pa se želijo povaljati v snegu.

Savnanje ne samo očisti telo temveč očisti tudi duha. Savnarjevo stanje duha po prijetnem in sproščenem obredu savnanja, lahko najbolje opišemo kot evforično. Vsa neprijetna čustva izginejo in počutiš se kot prerojen.

Uporabni nagibi

V savni bodi oblečen v to v čemer si se rodil. Naravno je biti nag. Potenje telesa v savni pa je poglavitno, zato kopalke ne spadajo ravno v savno. Ob uporabi kopalk pa je vprašljiva tudi higiena, ki pa mora biti v savni vedno na prvem mestu.

Če niste ravno vajeni golote, ne obupajte, dajte si priložnost in se potrudite. Strah in skrbi Vas bodo, verjemite nam, verjetno minile že po prvem obisku savne, sicer pa Vam ne bo nihče branil uporabiti Vaše brisače. Opogumite se in premagajte sami sebe. Zmaga bo samo Vaša.

Kolikokrat na teden lahko grem v savno?

Če ste zdravi se lahko kopate v savni kolikokrat želite, brez skrbi za zdravje. Če se kopate zelo pogosto, morate razmisliti o uporabi losijona za po kopanju, da bi se izognili izsušitvi kože.

Dokler boste savno uporabljali razumsko (brez temperaturnih ali vzdržljivostnih tekmovanj) je savna smatrana kot popolno varna. Če ste zaskrbljeni ali imate zdravstvene težave se obvezno posvetujte s svojim zdravnikom.

Zapomnite si:

V savni imate samo eno dolžnost in to je, da uživate!